SHOCKWAVE THERAPIE

Bij SKS Fysiotherapie hebben we de beschikking over een focus shockwave en een radiale shockwave. ESWT (Extra Corporal Shockwave Therapy) is een behandeling waarbij middels mechanische trillingen (‘shockwaves’) regeneratie van weefsel (herstel van weefsel) bewerkstelligd wordt. Het wordt vooral gebruikt voor de behandeling van chronische peesaandoeningen en kalk in pezen.

Binnen onze praktijk hebben we de beschikking over echografie. Uw behandelend fysiotherapeut kan beslissen om dit middel in te zetten alvorens te starten met shockwave therapie. Tevens kan bij kalkafzettingen in de pezen de echo ook als evaluatie middel worden gebruikt na 6 behandelingen. Binnen SKS Fysiotherapie maken we gebruik van radiale shockwave therapie en gefocusseerde shockwave therapie. De keuze voor radiale of gefocusseerde shockwave is afhankelijk van de soort klacht en diepte van het weefsel.

Wat is shockwave therapie?

Door middel van shockwave (mechanische trillingen) wordt bij een tendinopathie (chronische peesaandoening) het herstelproces opnieuw opgestart. Bij en verkalking in een pees willen wij door middel van de shockwave het kalk pasteuzer maken (zachter) waardoor het lichaam het daarna makkelijker op kan nemen.

Indicaties voor shockwave therapie zijn:
➢ Tendinopathie cuff (langdurige peesklachten schouder)
➢ Calcificaties (kalk)
➢ Tendinopathie extensoren onderarm (tenniselleboog / golferselleboog)
➢ Fasciopathie (hielpijn, hielspoor)
➢ Achillespeestendinopathie (langdurige peesklachten achillespees)
➢ Patellapeestendinopathie (langdurige peesklachten kniepees)
➢ Tendinopathie gluteus medius (GTPS / aspecifieke trochanterpijn). Dit is pijn aan de zijkant van de heup / bekken, in volksmond wordt dit vaak een slijmbeursontsteking genoemd)
➢ MTSS (shinsplints / scheenbeenvliesontsteking)

Meer dan 75% van de patiënten heeft na 4-6 behandelingen shockwave therapie absolute vermindering van pijnklachten en functieverbetering. Tijdens en vooral na de shockwave therapie is het belangrijk om de belasting van de spieren en de pezen weer zorgvuldig op te bouwen. Dat doen we met oefeningen die specifiek op de persoon en zijn of haar situatie worden afgestemd. Deze aanpak is van belang om terugval te voorkomen. Shockwave is dus een onderdeel van de totale behandeling. Een deskundige fysiotherapeut met ervaring op dit gebied kan u hierbij uitstekend begeleiden.
Op website van Fyzzio staan talloze wetenschappelijke artikelen die het effect van shockwave aantonen.

Zowel de radiale shockwave als de gefocusseerde fysiotherapie valt bij SKS Fysiotherapie onder de reguliere vergoeding voor fysiotherapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de behandelingen door uw verzekeringsmaatschappij vergoed. Als u alleen een basisverzekering heeft wordt dit doorgaans niet vergoed.

Vergoedingen voor fysiotherapie maken deel uit van uw aanvullende verzekering en gaan dus niet ten koste van uw eigen risico. Voor verschillende chronische aandoeningen en behandelingen na operaties worden de eerste 20 zittingen vergoed uit het aanvullende pakket. Na de 20ste zitting wordt fysiotherapie vergoed uit het basispakket en gaat dit eventueel ten koste van uw eigen risico.

Middels onderstaande link treft u uitgebreide informatie over de vergoeding van fysiotherapie.

Op onze website (zie onderstaande link) staan de tarieven die SKS Fysiotherapie hanteert indien u niet aanvullend verzekerd bent.

Bellen

Aanmelden