Slaapoefentherapie

Iedereen slaapt wel eens slecht én dat is niet erg. Echter, als er langere tijd slecht geslapen wordt neemt de vermoeidheid toe en ervaart men vaak steeds meer beperkingen in het functioneren; het beïnvloedt het gehele leven. Volgens recente cijfers is gaan slapen voor 1,5 miljoen Nederlanders niet altijd even gemakkelijk; ze piekeren, liggen te malen en te woelen of tevergeefs te wachten op de slaap die maar niet komt.
Inslaapproblemen
• Als het inslapen langer dan 45 minuten duurt.
Doorslaapproblemen
• Wanneer u moeiteloos inslaapt, maar meerdere malen op een nacht wakker wordt en niet binnen 45 minuten inslaapt.
Te vroeg wakker worden
• Meerdere dagen per week uren ver voor de wekker wakker worden en maar moeilijk weer in slaap kunnen komen.
Oorzaken van slaapproblemen kunnen zijn:
• Spanningen of zorgen
• Lichamelijke klachten (zoals pijn, benauwdheid of jeuk)
• Verstoord dag- en nachtritme (bijvoorbeeld door ploegendiensten, jetlags of slapen overdag)
• Ongunstige leefstijl (veel koffiedrinken ’s avonds, laat op de avond sporten/vergaderen)
• Te hard en te lang nuttig blijven en doorwerken vlak voor het slapen gaan
Een slaapstoornis is niet alleen een nachtelijk probleem. Het verband met uw dagelijks functioneren mag u niet uit het oog verliezen. Goed inzicht verkrijgen in de aard en de ernst van de stoornis is noodzakelijk om zelf grip te krijgen op uw slaapprobleem, maar ook om er verbetering in te kunnen gaan brengen.
Slaapproblemen komen voor op iedere leeftijd door allerlei verschillende factoren.
Slapen kun je leren en daarom bieden wij structurele oplossingen voor het verbeteren van de nachtrust. Onder begeleiding van een slaaptherapeut leert u wat de knelpunten zijn en werkt u vervolgens aan verbetering van de nachtrust.
Na de intake en het onderzoek wordt duidelijk wat slaaptherapie voor u kan betekenen. Vaak is er slechts een kort behandeltraject nodig om weer grip te krijgen op de slaap.