Shockwave

Shockwave therapie is een behandeling waarbij middels mechanische trillingen (‘shockwaves’) regeneratie van weefsel (herstel van weefsel) bewerkstelligd wordt. Het wordt vooral gebruikt voor de behandeling van chronische peesaandoeningen en kalk in pezen. Binnen onze praktijk hebben we de beschikking over echografie. Uw behandeld fysiotherapeut kan beslissen om dit middel in te zetten alvorens te starten met shockwave therapie.
• Tendinopathie cuff (langdurige peesklachten schouder)
• Tendinopathie extensoren onderarm (tenniselleboog / golferselleboog)
• Fasciopathie (hielpijn, hielspoor)
• Achillespeestendinopathie (langdurige peesklachten achillespees)
• Patellapeestendinopathie (langdurige peesklachten kniepees)
• Tendinopathie gluteus medius (GTPS / aspecifieke trochanterpijn).
   Dit is pijn aan de zijkant van de heup / bekken, in volksmond wordt dit vaak een slijmbeursontsteking genoemd)
• MTSS (shinsplints / scheenbeenvliesontsteking)
Behoort u tot de talloze patiënten die chronisch pijn heeft en al het mogelijke heeft geprobeerd om ervan verlost te raken? Injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz. Keerde uw pijn ook altijd na korte tijd terug, vaak erger dan voordien? Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat Shockwave therapie vaak erg goede resultaten geeft. Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of van de slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken.
Extracorporeal shockwave-therapie (ESWT) wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan bij ESWT de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelingssessies.
• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
• Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
• Uitstekend therapiesucces na slechts 2 tot 4 behandelingen
• Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
• Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
• Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
• Dankzij Shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.
Meer dan 75% van de patiënten heeft na gemiddeld zes behandelingen shockwave therapie absolute vermindering van pijnklachten en functieverbetering. Tijdens en vooral na de shockwave therapie is het belangrijk om de belasting van de spieren en de pezen weer zorgvuldig op te bouwen. Dat doen we met oefeningen die specifiek op de persoon en zijn of haar situatie worden afgestemd. Deze aanpak is van belang om terugval te voorkomen. Een deskundige fysiotherapeut met ervaring op dit gebied kan u hierbij uitstekend begeleiden.