Oedeemtherapie

Oedeemtherapie is gericht op het behandelen en begeleiden van cliënten met lymfoedeem en/of lipoedeem. Oedeem is een vochtophoping in een deel van het lichaam. Het veroorzaakt toename van de omvang van het lichaamsdeel, een zwaar gevoel, spanning of stuwing van de huid.

Bij lymfoedeem is er sprake van ophoping van vocht in een lichaamsdeel, wat ontstaat door een niet goed werkend lymfesysteem. Dit kan het gevolg zijn van een operatie waarbij lymfeklieren zijn weggenomen, of door bestraling. Dit is secundair lymfoedeem. Indien het defect van het lymfestelsel aangeboren is, dan spreek je van primair lymfoedeem.
Het lymfesysteem is verantwoordelijk voor de afvoer van het vocht met afvalstoffen en eiwitten in ons lichaam. Tevens heeft het een afweerfunctie. Het systeem is opgebouwd uit lymfebanen die het vocht transporteren en uit lymfeklieren die er voor zorgen dat het vocht gezuiverd wordt. Het gezuiverde lymfevocht wordt ter hoogte van het halsgebied weer opgenomen in de bloedbaan.
Voorlichting
U krijgt voorlichting over huidverzorging, voeding, preventie, zelfhulp en opbouw van uw dagelijkse activiteiten.
Huidzorg
Bij lymfoedeem bestaat er een groter gevoeligheid voor infecties. Huidbeschadigingen die normaal weinig gevolgen hebben, leiden bij lymfoedeem tot een verhoogde kans op infectie van de huid. Om deze reden krijgt u voorlichting over huidverzorging.
Manuele lymfedrainage
Dit is een zachte massagetechniek waarbij de werking van het lymfestelsel bevorderd wordt en hiermee de afvoer van het lymfevocht gestimuleerd.
Compressietherapie
Om de afname in omvang te realiseren, is bandageren een zeer belangrijk onderdeel van de behandeling. Zodra het overschot aan vocht weg is, zal er een therapeutisch elastische kous aangemeten worden zodat het effect van de therapie kan worden behouden.
Oefentherapie
Als gevolg van lymfoedeem bestaat er vaak een afgenomen bewegingsmogelijkheid en daarnaast kan spierkracht afgenomen zijn. Door de spierpomp te activeren, wordt de werking van het nabij gelegen lymfestelsel positief beinvloed.
Lipoedeem is een aandoening waarbij een abnormale toename van vet in de vetcellen bestaat. Het komt uitsluitend bij vrouwen voor en vaak is het familiair. In Nederland hebben zo’n 800.000 vrouwen lipoedeem, vaak in combinatie met obesitas. Lipoedeem komt vaak tot uiting tijdens de pubertijd, een zwangerschap of in de menopauze. Door de verhoogde druk op het lymfesysteem, kan er naast lipoedeem ook lymfoedeem ontstaan, nu spreekt men van lipolymfoedeem.
Kenmerken
Vrouwen met lipoedeem hebben brede heupen en een smalle taille. Er bestaat een groot verschil in kledingmaat tussen boven- en onderlichaam. Er ontstaan snel blauwe plekken en de huid is drukgevoelig. De voeten en handen blijven slank en boven de enkel bevindt zich een strakke plooi wat kenmerkend is voor lipoedeem.
Voor lipoedeem bestaat op dit moment nog geen genezing, maar het lymfoedeem wat als gevolg van lipoedeem kan ontstaan, kan worden behandeld.
Manuele lymfedrainage
Manuele lymfedrainage kan worden toegepast als er duidelijk sprake is van een bijkomend lymfoedeem component. Manuele lymfedrainage kan ook worden toegepast ter pijndemping, omdat de druk van zwachtels en elastische kous slecht kan worden verdragen op de pijnlijke huid.
Compressie
Zodra de pijn het toelaat wordt compressie toegepast om de lymfatische component zo veel mogelijk te beperken.
Huidverzorging
Huidverzorging is belangrijk om complicaties van lymfoedeem te voorkomen.
Oefentherapie
Vrouwen met lipoedeem hebben in aanleg minder spierkracht. Om deze reden is voldoende lichaamsgeweging van groot belang. Onder andere fietsen, zwemmen, roeien, dansen en fitness zijn hiervoor geschikt.
Gezonde leefstijl
Belangrijk is het voorkomen van overgewicht. Indien er op plaatsen van lipoedeem toename van vet ontstaat, dan zal dit door middel van een dieet niet makkelijk meer verdwijnen.
Een groot deel van het resultaat van de behandeling, zal afhangen van uw eigen discipline en therapietrouw. Voor lipoedeem bestaat nog geen genezing en het heeft invloed op uw kwaliteit van leven en zelfbeeld. Toch kunnen symptomen afnemen met de juiste zorg in combinatie met uw inzet en discipline.