Psychosomatische fysiotherapie

Psychosomatische fysiotherapie houdt zich bezig met het herstellen van balans tussen belasting en belastbaarheid, inspanning en ontspanning. Tijdens een eerste kennismaking of intake worden de fysieke klachten in kaart gebracht.

Zoals alle fysiotherapeuten behandelt de psychosomatische fysiotherapeut mensen met lichamelijke klachten. Bij een eerste ontmoeting vindt er een intakegesprek plaats. Hierbij worden zowel de fysieke klachten, bijvoorbeeld chronische pijn als psychische kwetsbaarheden in kaart gebracht. Bij psychische klachten kunt u denken aan; verminderde concentratie, lusteloosheid, stress, burn-out, angst of een depressie. Afhankelijk van de hulpvraag worden er bij een psychosomatische fysiotherapeut behandeldoelen opgesteld die het evenwicht herstellen, tussen belasting en belastbaarheid of inspanning en ontspanning. Een doel van de behandeling kan bijvoorbeeld zijn; toepassen van ontspanningsvaardigheden, het verhogen van de algehele belastbaarheid, aanvoelen en accepteren van lichamelijke en/of psychische grenzen.
De psychosomatisch fysiotherapeut houdt zich bezig met het herstellen van balans tussen belasting en belastbaarheid, inspanning en ontspanning. Tijdens een eerste kennismaking of intake worden de fysieke klachten in kaart gebracht. Hierbij kunt u denken aan; chronische pijn, rug, nek en/of schouder pijn, hoofdpijn, benauwdheid, onverklaarbare spier- en gewrichtspijn, hartkloppingen, maagpijn. Ook wordt er gekeken naar concentratie problemen, piekeren, lusteloos, angst, onzekerheid prikkelbaar dit noemen we ook wel mentale klachten. Afhankelijk van de hulpvraag worden er behandeldoelen opgesteld, zoals meer kunnen ontspannen, minder piekeren, leren omgaan met de pijn, inzicht in en het veranderen van instant houdende factoren. U zou kunnen zeggen dat de psychosomatische fysiotherapeut meer aandacht heeft voor de mens als geheel in zijn leefomgeving.