Kaakfysiotherapie

Spieren en gewrichten die niet goed functioneren kunnen last veroorzaken. De klachten die het meest voorkomen zijn pijnlijke en vermoeide kauwspieren, een beperkte mondopening of uitstralende pijn tot in het hoofd, de nek en de schouders. Ook kunnen er kaakgewrichtsgeluiden optreden zoals knappende of klikkende geluiden bij het openen of sluiten van de mond. Over het algemeen zijn kaakgewrichtsklachten met name lastig. Vooral het afbijten en kauwen van voedsel, tanden- poetsen en gapen gaat bij dit soort klachten niet goed. Soms is de nachtrust verstoord doordat bij liggen op de zij pijn wordt gevoeld.

Het kaakgewricht is een belangrijk gewrichten in het lichaam. We gebruiken het intensief. De kaakspieren zorgen ervoor dat de onderkaak beweegt en maken dat we kunnen bijten, slikken en kauwen, maar ook spreken, blazen, geeuwen, lachen en zoenen.
De meest voorkomende oorzaken zijn:
• Verkeerde mondgewoontes, zoals veelvuldig klemmen, knarsen of tongpersen. Hierdoor raken de kauwspieren vermoeid.
  Dit kan leiden tot pijn in de kauwspieren en het kaakgewricht.
• Overrekking van het gewricht na bijvoorbeeld een klap of een ongeluk.
• Slijtage van het gewricht is ook een mogelijke oorzaak van kaakklachten.
De kaakfysiotherapeut zal samen met u kijken naar de oorzaak van de kaakklachten. Indien u weet waardoor de klachten ontstaan heeft u ook meer grip op uw klachten.

Daarnaast zal de therapeut u een aantal oefeningen aanreiken zoals:
• Onderkaak ontspannen;
• Kauwspieren masseren;
• Bewegelijkheidsoefeningen.
Voor de vergoeding van deze therapie heeft u een aanvullende verzekering nodig. Raadpleeg uw zorgverzekeraar voor de juiste gegevens betreffende uw (aanvullende) zorgverzeke- ring. Voor de actuele tarieven kunt u terecht op onze site.