RUNNINGTHERAPIE

Loop de stress uit je lichaam!
Uit onderzoek komt naar voren dat stress gerelateerde klachten bij veel mensen in onze moderne maatschappij voorkomen. Dat heeft allerlei oorzaken. Waar het om gaat is het feit dat de druk om te presteren hoog is. Als we voor een langere periode boven ons niveau worden belast ontwikkelen we klachten, van fysieke en psychische aard. Om daar iets aan te doen staan ons meerdere mogelijkheden ter beschikking, waaronder medicijnen en gesprekstherapieën. Wetenschappelijk onderzoek laat overtuigend zien dat daarnaast regelmatig bewegen de mens goed doet. Dat brengt een aantal processen in ons lichaam op gang die stoffen produceren waardoor we ons prettiger gaan voelen. De hardloper krijgt een betere conditie en meer zelfvertrouwen. Ook nemen onzekerheid, angsten en depressie af. We kunnen letterlijk de stress uit ons lijf lopen.

Wat is runningtherapie?

De kern van de Runningtherapie is door te hardlopen de psychische conditie te verbeteren. Het hardlopen wordt opgebouwd tot een niveau dat een ontspannen duurloop van een half uur (of meer) mogelijk is. De weg er naar toe is niet altijd leuk of makkelijk, maar als het punt bereikt is levert dat veel voldoening op. Onze missie is mensen ervaring te laten opdoen met de positieve effecten van (hard)lopen en bewegen op lichaam en geest, dit alles op eigen niveau.

1. Het begin
Als je je bij een Runningtherapeut aanmeldt dan maak je samen de balans op hoe je startsituatie er uit ziet. Dit doe je door een kennismakingsgesprek, het invullen van een vragenlijst en het afleggen van een conditietest. Vervolgens wordt er een persoonlijk plan opgesteld waarin staat welke doelen je wilt behalen. Het is verstandig de eerste keer je sportschoenen mee te nemen om te kijken of ze geschikt zijn voor het hardlopen.

2. De cursus
De eerste sessie loop je samen met je Runningtherapeut. Daarna neem je bij voorkeur deel aan kleine groepjes van twee tot vier personen. Samen lopen is gezelliger, je kunt elkaar stimuleren en ervaringen uitwisselen. Het is ook mogelijk om privélessen te volgen. In principe duurt de cursus 12 weken en kom je twee keer per week naar de therapieloopgroep. Halverwege evalueer je de voortgang en stel je samen met je Runningtherapeut zo nodig de persoonlijke doelen bij. De voortgang wordt bijgehouden in een hardlooplogboek.

3. De afronding
Aan het eind bespreek je samen met de Runningtherapeut welke vooruitgang er is geboekt en of dit in overeenstemming is met je persoonlijke doelen. Na de cursus moet het mogelijk zijn om op eigen houtje hard te lopen. Natuurlijk kun je nog eens bellen of langskomen voor advies, een trainingsschema, een schouderklop of een paar herhalingslessen. Uit ervaring is gebleken dat het merendeel van de mensen die de loopcursus voltooid heeft, doorgaat met hardlopen, al dan niet in een loopgroep. In een enkel geval kan het zinvol zijn de Runningtherapie te verlengen.

Indicaties
Runningtherapie is er voor mensen die om verschillende redenen niet makkelijk en op eigen kracht tot bewegen kunnen komen. Wanneer je last hebt van de volgende verschijnselen kan Runningtherapie geschikt voor je zijn:
- Depressie
- Burn-out
- Angst- en paniekaanvallen
- Stress
- Slechte lichamelijke conditie door overgewicht
- Lusteloosheid
- Onbehagen
- Slapeloosheid

Effecten
Als je gaat lopen breng je van alles bij jezelf in beweging. Dat kan tot resultaat hebben dat je:
- Rustiger wordt in het hoofd
- Een voldaan gevoel ervaart
- Het lichaam ontdekt als iets dat vreugde geeft
- Beter gaat slapen
- Een betere conditie krijgt
- Minder somberte of angst ervaart
- Meer plezier in het leven krijgt
- Actiever wordt

Van buitenaf bekeken kan Runningtherapie lijken op een reguliere hardlooptraining. Maar Runningtherapie is meer. Het kan gezien worden als een fase tussen niet sporten/bewegen enerzijds en deelname aan reguliere sport-/beweegactiviteiten anderzijds. Je hoeft voor Runningtherapie geen loopervaring te hebben. Het kan de eerste kennismaking met (hard)lopen zijn. Schrik niet terug van het woord 'hardlopen', het lopen en bewegen verloopt op jouw eigen niveau.

Voor de vergoeding van Runningtherapie heb je een aanvullende verzekering voor fysiotherapie nodig. Raadpleeg je zorgverzekeraar voor de juiste gegevens betreffende de vergoeding door je zorgverzekering.

Zijn er nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op: 0592 - 343910.

SKS Fysiotherapie

Het menselijk lichaam is een verbazend knap en goed georganiseerd geheel van spieren, botten en gewrichten waar we dagelijks op moeten kunnen rekenen.

Bij ons kunt u zich online aanmelden voor de behandeling van klachten, maar ook om (ergere) klachten te voorkomen.

Bellen

Aanmelden

E-mail sturen

Openingstijden