EPTE

EPTE (echogeleide percutane electrolyse) is een hedendaagse en veilige manier om van langdurige (chronische) of moeilijk herstellende peesproblemen af te komen. EPTE is een lichte stroom toepassen via een dun naaldje onder geleide van echografie.

De behandeling wordt bij ons uitgevoerd door gecertificeerde, ervaren en goed opgeleide EPTE therapeuten. Soms ervaart de patiënt gedurende 1-2 dagen een beurs gevoel. Dat is een normale reactie. Er zijn verder geen negatieve bijwerkingen bekend.

De behandeling

Er wordt een heel dun (0,3mm) naaldje onder echoregistratie precies op de aangedane plaats in de pijnlijke pees gebracht. Vervolgens wordt er, kortdurend (minder dan 2 minuten), een lichte stroom toegepast. Dit kan soms wat oncomfortabel aanvoelen maar dat wordt meestal niet als erg pijnlijk ervaren. Daarna zijn er weinig tot geen beperkingen voor de dagelijkse activiteiten. Uiteraard wordt dit met uw fysiotherapeut besproken. De EPTE behandeling wordt altijd gecombineerd met een oefentherapie programma dat u ook thuis kunt uitvoeren.

• Hielspoor klachten, Peesplaatontsteking van de voet (fasciitis plantaris), Plantaire hiel pijn (PHP).
• Achillespees ontstekingen (achillespees tendinopathie)
• Tennisarm (epicondylitis lateralis).
• Peesontstekingen in de schouder (tendinitis of tendinopathie)
• Kniepees klachten (Runners knee of Jumpers knee).
• Slijmbeursontstekingen (bursitis) of peesontstekingen aan de buitenzijde van de heup (gluteus medius tendinopathie).

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie.
• Nauwkeurige behandeling onder echografische controle, direct op de locatie van het letsel.
• Kortdurende behandeling van 2 minuten per sessie. Daarna zijn er weinig tot geen beperkingen voor de dagelijkse activiteiten. Uiteraard wordt dit met uw behandelaar besproken.
• De behandeling is nagenoeg pijnvrij, hooguit oncomfortabel.
• Na 5 tot 6 behandelingen melden patiënten in de meeste gevallen al pijnvermindering of zelfs volledig pijnvrij herstel.
• Soms ervaart de patiënt gedurende 1-2 dagen een beurs gevoel. Dat is een normale reactie.
• Er zijn verder geen negatieve bijwerkingen bekend.

Om een goed beeld te krijgen van de klachten wordt met echografie de desbetreffende pees beoordeeld. De aangedane plek in de pees kan op die manier goed worden geïdentificeerd. Vervolgens wordt onder echo controle op de juiste plek in de pees een dun naaldje gezet.

De zwakke stroom (tussen 300 en 400 micro ampère) zet een aantal fysiologische reacties in gang. Zoals het verlagen van de zuurgraad (de pH-waarde gaat omhoog), verbeteren viscoelasticiteit. Ook bij pezen die al jaren pijnlijk of beschadigd zijn. In combinatie met de speciale, wetenschappelijk effectief bewezen, oefenmethodiek kan de pees ook weer sterk en trekvast worden.

Na een periode van ongeveer 3 maanden kan de pees dan in de meeste gevallen de normale belasting in het dagelijks leven weer goed aan en doet ook geen pijn meer. Ook sporthervatting behoort weer tot de mogelijkheden. In eerste instantie zijn er 4 tot 6 behandelingen met EPTE nodig. De pees moet eerst minimaal 24 uur na de behandeling herstellen en vervolgens kan de oefentherapie worden uitgevoerd.

EPTE valt bij SKS Fysiotherapie onder de reguliere vergoeding voor fysiotherapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de behandelingen door uw verzekeringsmaatschappij vergoed. Als u alleen een basisverzekering heeft wordt dit doorgaans niet vergoed.

Vergoedingen voor fysiotherapie maken deel uit van uw aanvullende verzekering en gaan dus niet ten koste van uw eigen risico. Voor verschillende chronische aandoeningen en behandelingen na operaties worden de eerste 20 zittingen vergoed uit het aanvullende pakket. Na de 20ste zitting wordt fysiotherapie vergoed uit het basispakket en gaat dit eventueel ten koste van uw eigen risico.

Middels onderstaande link treft u uitgebreide informatie over de vergoeding van fysiotherapie.

Op onze website (zie onderstaande link) staan de tarieven die SKS Fysiotherapie hanteert indien u niet aanvullend verzekerd bent.

Bellen

Aanmelden