Shockwave therapie in Assen en Rolde

Bij SKS Fysiotherapie hebben we de beschikking over een focus shockwave en een radiale shockwave. ESWT (Extra Corporal Shockwave Therapy) is een behandeling waarbij middels mechanische trillingen (‘shockwaves’) regeneratie van weefsel (herstel van weefsel) bewerkstelligd wordt. Het wordt vooral gebruikt voor de behandeling van chronische peesaandoeningen en kalk in pezen.

Shockwave therapie wordt aangeboden in Assen en Rolde door SKS Fysiotherapie. Voordat er wordt overgegaan tot de shockwave therapie, kan uw behandelend fysiotherapeut beslissen om echografie in te zetten om te onderzoeken of de klacht daadwerkelijk geschikt is om over te gaan tot shockwave therapie. Ook kan door middel van dit aanvullend onderzoek de exacte locatie bepaald worden van de te behandelende klacht. Tevens kan bij kalkafzettingen in de pezen de echo ook als evaluatiemiddel worden gebruikt na 6 behandelingen. Binnen onze praktijk maken we gebruik van radiale shockwave therapie en gefocusseerde shockwave therapie. De keuze voor radiale of gefocusseerde shockwave is afhankelijk van de soort klacht en diepte van het weefsel.

Wat is shockwave therapie?

Door middel van shockwave (mechanische trillingen) wordt bij een tendinopathie (chronische peesaandoening) het herstelproces opnieuw opgestart. Bij een verkalking in een pees zal door middel van de shockwave het kalk pasteuzer (zachter) worden, waardoor het lichaam het daarna makkelijker op kan nemen.

Indicaties voor shockwave therapie zijn:

• Tendinopathie cuff (langdurige peesklachten schouder)
  • Calcificaties (kalk)
  • Tendinopathie extensoren onderarm (tenniselleboog / golferselleboog)
  • Fasciopathie (hielpijn, hielspoor)
  • Achillespeestendinopathie (langdurige peesklachten achillespees)
  • Patellapeestendinopathie (langdurige peesklachten kniepees)
  • Tendinopathie gluteus medius (GTPS / aspecifieke trochanterpijn - pijn aan de zijkant van de heup / bekken, in volksmond wordt dit vaak een slijmbeursontsteking genoemd)
  • MTSS (shinsplints / scheenbeenvliesontsteking)

Meer dan 75% van de patiënten heeft na 4-6 behandelingen shockwave therapie absolute vermindering van pijnklachten en functieverbetering. Tijdens en vooral na de shockwave therapie is het belangrijk om de belasting van de spieren en de pezen weer zorgvuldig op te bouwen. Dat doen we met oefeningen die specifiek op uw situatie worden afgestemd. Deze aanpak is van belang om terugval te voorkomen. Shockwave is dus een onderdeel van de totale behandeling. Een deskundige fysiotherapeut met ervaring op dit gebied kan u hierbij uitstekend begeleiden.

Op website van Fyzzio staan talloze wetenschappelijke artikelen die het effect van shockwave aantonen.

Shockwave therapie in Assen en Rolde bij SKS Fysiotherapie valt onder de reguliere vergoeding voor fysiotherapie. Dit geldt voor zowel de radiale shockwave als de gefocusseerde shockwave therapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de behandelingen door uw verzekeringsmaatschappij vergoed. Als u alleen een basisverzekering heeft wordt dit doorgaans niet vergoed.

Vergoedingen voor fysiotherapie maken deel uit van uw aanvullende verzekering en gaan dus niet ten koste van uw eigen risico. Voor verschillende chronische aandoeningen en behandelingen na operaties worden de eerste 20 zittingen vergoed uit het aanvullende pakket. Na de 20ste zitting wordt fysiotherapie vergoed uit het basispakket en gaat dit eventueel ten koste van uw eigen risico.

U vindt meer informatie over de vergoeding van fysiotherapie op Zorgvergoeding.

Op onze website staan de tarieven die SKS Fysiotherapie hanteert indien u niet aanvullend verzekerd bent.

Maak hier een afspraak!