Lasertherapie in Assen en Rolde

Medische lasertherapie of fotobiostimulatie heeft een wetenschappelijk bewezen effect in het bestrijden van pijn, het heeft een ontstekingsremmende werking en stimuleert de bevordering van cel genezing bij onder andere wonden, postoperatieve herstelfase, maar ook bij spier- en peesblessures. Met specifieke golflengtes van licht wordt de zelfherstellende functie van lichaamscellen gestimuleerd.

Binnen SKS fysiotherapie maken we gebruik van zowel softlaser / Low Intensity Laser Therapy (LILT) als van High Intensity Laser Therapy (HILT). U kunt voor lasertherapie in Assen en Rolde terecht.

Wat is lasertherapie?

Met medische lasertherapie, ook wel fotobiostimulatie, wordt met specifieke golflengtes van licht de zelfherstellende functie van lichaamscellen gestimuleerd. Lasertherapie wordt door SKS Fysiotherapie aangeboden in Assen en Rolde.

Met de lasertherapie die SKS aanbiedt in assen en Rolde, kunnen een tal van klachten worden behandeld, denk hierbij onder andere aan:

• Ontstekingen
  • Pijn bij artrose
  • Overbelastingsklachten
  • Littekenvorming / verklevingen
  • Gewrichtsklachten / gewrichtspijn
  • Peesklachten
  • Slijmbeursklachten (bursitis)
  • Wonden
  • Vertraagd herstel na operatie (post chirurgische pijn)

High Intensity Laser Therapy

High Intensity Laser Therapy (HILT) is een nieuwere methode in de pijnbestrijding. High Intensity Laser Therapie (HILT) ofwel High Power Laser Therapy (HPLT) is een vorm van medische lasertherapie dat zich onderscheidt door het gebruik van een efficiënte laser. Het verbetert het functioneren van de cel en daarmee de gezondheid. De High Intensity Laser Therapy maakt gebruik van hogere vermogens (tot zo'n 7000 mWatt - klasse IV laser) en dringt daarmee dieper de weefsels en spieren in. Bij de High Intensity lasers ontstaat wel warmte.

Soft laser (Low Intensity Laser Therapy (LILT)

Softlaser is een vorm van medische lasertherapie wat geschikt is voor de meer oppervlakkige weefsels en geeft minder warmte af.

Een behandeling met softlaser of de High Intensity Laser is pijnloos en niet belastend voor de blessure. De energie die vrijkomt in de cellen kan worden ervaren als een aangename warmte. Beide lasers kennen geen bijwerkingen. Om de ogen te beschermen tegen het laserlicht krijg je een beschermende bril.

Voor deze behandeling is geen verwijzing van de huisarts nodig. Binnen SKS Fysiotherapie bieden wij wat betreft lasertherapie zowel de softlaser als de high intensity laser in Assen en Rolde aan. Uw therapeut kan voor u bepalen wat de meeste geschikte vorm van laser therapie voor u is.

Wat is laser(licht)?

Het laserlicht is niet hetzelfde als natuurlijk licht. Een laser is een lichtbron die in staat is een smalle coherente (gelijke golven) bundel licht voort te brengen.

Lasers worden in diverse situaties gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan laserlichtshow, landmetingen, huishoudelijke apparatuur, maar dus ook in de cosmetische/medische wereld (fysiotherapie, operaties, ogen laseren, ontharen, tatoeages verwijderen). In alle gevallen gaat het om een laser, maar elke laser heeft een andere frequentie (nanometer), lopend van 100 tot 1800 nm en elke laser heeft zijn eigen unieke eigenschappen.

Werking van medische lasertherapie

Eén van de belangrijkste processen welke plaatsvindt, is de toename van de energierijke stof ATP in de lichaamscellen. ATP staat voor adenosine-tri-phosfaat. Deze stof zorgt voor de energie in alle cellen en ook in de spiercellen. Deze energiestof is noodzakelijk voor een goede werking van alle cellen in het lichaam. Hoe meer ATP in een cel beschikbaar is, hoe meer energie een cel heeft en hoe groter het herstel.

Het laserlicht dat de cel binnendringt zorgt voor extra energie in de cellen. Daardoor wordt een optimale omgeving voor herstel op celniveau gecreëerd, dit gebeurt in de vorm van:

• vermindering pijn
  • activatie van het afweermechanisme
  • stimulatie van weefselreparatie en celgroei
  • vermindering van de ontsteking en zwelling
  • verminderen van de stijfheid / spierspasme
  • verbetering van de doorbloeding

Lasertherapie in Assen en Rolde valt onder de reguliere vergoeding voor fysiotherapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de behandelingen Low Intensity Laser Therapy (LILT) en High Intensity Laser Therapy (HILT / HPLT) door uw verzekeringsmaatschappij vergoed. Als u alleen een basisverzekering heeft, worden de behandelingen doorgaans niet vergoed.

Vergoedingen voor fysiotherapie maken deel uit van uw aanvullende verzekering en gaan dus niet ten koste van uw eigen risico. Voor verschillende chronische aandoeningen en behandelingen na operaties worden de eerste 20 zittingen vergoed uit het aanvullende pakket. Na de 20ste zitting wordt fysiotherapie vergoed uit het basispakket en gaat dit eventueel ten koste van uw eigen risico.

U vindt meer informatie over de vergoeding van fysiotherapie op Zorgvergoeding.

Op onze website staan de tarieven die SKS Fysiotherapie hanteert indien u niet aanvullend verzekerd bent.

Maak hier een afspraak!