EPTE in Assen en Rolde

EPTE (echogeleide percutane electrolyse) is een hedendaagse en veilige manier om van langdurige (chronische) of moeilijk herstellende peesproblemen af te komen. Bij de behandeling EPTE wordt een lichte stroom via een dun naaldje toegepast onder geleide van echografie. SKS Fysiotherapie biedt EPTE aan in Assen en Rolde.

De behandeling wordt bij ons uitgevoerd door gecertificeerde, ervaren en goed opgeleide EPTE therapeuten. Soms ervaart u na de behandeling gedurende 1-2 dagen een beurs gevoel. Dat is een normale reactie. Er zijn verder geen negatieve bijwerkingen bekend.

Wat is EPTE?

EPTE kan worden toegepast bij verschillende klachten of blessures:

• Hielspoorklachten; Peesplaatontsteking van de voet (fasciitis plantaris); Plantaire hielpijn (PHP)
  • Achillespees ontstekingen (achillespees tendinopathie)
  • Tennisarm (epicondylitis lateralis)
  • Peesontstekingen in de schouder (tendinitis of tendinopathie)
  • Kniepeesklachten (Runners knee of Jumpers knee)
  • Slijmbeursontstekingen (bursitis) of peesontstekingen aan de buitenzijde van de heup (gluteus medius tendinopathie)

Door deze klachten door middel van EPTE in Assen of Rolde door uw fysiotherapeut te laten behandelen, profiteert u van veel voordelen:

• De behandeling wordt zonder geneesmiddelen of chirurgie gedaan.
  • Nauwkeurige behandeling onder echografische controle, direct op de locatie van het letsel.
  • Kortdurende behandeling van 2 minuten per sessie. Daarna zijn er weinig tot geen beperkingen voor de dagelijkse activiteiten. Uiteraard wordt dit met uw fysiotherapeut besproken.
  • De behandeling is nagenoeg pijnvrij, hooguit oncomfortabel.
  • Na 5 tot 6 behandelingen ondervindt u in de meeste gevallen al pijnvermindering of zelfs volledig pijnvrij herstel.
  • U kunt gedurende 1-2 dagen een beurs gevoel ervaren. Dat is een normale reactie. Er zijn verder geen negatieve bijwerkingen bekend.

Tijdens de EPTE behandeling in Assen of Rolde, wordt een heel dun (0,3mm) naaldje onder echogeleide precies op de aangedane plaats in de pijnlijke pees gebracht. Vervolgens wordt er, kortdurend (minder dan 2 minuten), een lichte stroom toegepast. Dit kan soms wat oncomfortabel aanvoelen, maar dat wordt meestal niet als erg pijnlijk ervaren. Daarna zijn er weinig tot geen beperkingen voor de dagelijkse activiteiten. Uiteraard wordt dit met uw fysiotherapeut besproken. De EPTE behandeling wordt altijd gecombineerd met een oefentherapie programma dat u vaak ook thuis kunt uitvoeren.

Om een goed beeld te krijgen van de klachten wordt met echografie in Assen of Rolde de desbetreffende pees beoordeeld. De aangedane plek in de pees kan op die manier goed worden geïdentificeerd. Vervolgens wordt onder echocontrole op de juiste plek in de pees een dun naaldje gezet, de EPTE behandeling.

De zwakke stroom (tussen 300 en 400 micro ampère) zet een aantal fysiologische reacties in gang. Zoals het verlagen van de zuurgraad (de pH-waarde gaat omhoog), verbeteren visco elasticiteit. Ook bij pezen die al jaren pijnlijk of beschadigd zijn, blijkt deze methode effectief. In combinatie met de speciale, wetenschappelijk effectief bewezen, oefenmethodiek kan de pees ook weer sterk en trekvast worden.

Na een periode van ongeveer 3 maanden kan de pees dan in de meeste gevallen de normale belasting in het dagelijks leven weer goed aan en doet ook geen pijn meer. Ook sporthervatting behoort weer tot de mogelijkheden. In eerste instantie zijn er 4 tot 6 behandelingen met EPTE nodig. De pees moet eerst minimaal 24 uur na de behandeling herstellen en vervolgens kan de actieve revalidatie of oefentherapie worden uitgevoerd.

In Assen en Rolde valt EPTE bij SKS Fysiotherapie onder de reguliere vergoeding voor fysiotherapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de behandelingen door uw verzekeringsmaatschappij vergoed. Als u alleen een basisverzekering heeft worden de behandelingen EPTE doorgaans niet vergoed.

U vindt meer informatie over de vergoeding van fysiotherapie op de website Zorgvergoeding.

Op onze website staan de tarieven die SKS Fysiotherapie hanteert indien u niet aanvullend verzekerd bent.

Maak hier een afspraak!